تفسیر آیه 52 سوره احزاب
لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ وَ کانَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ رَقیباً
ترجمه :
بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست و نمی توانی همسرانت را به همسران دیگری تبدیل کنی بعضی را طلاق دهی و همسر دیگری بجای او برگزینی هر چند جمال انها مورد توجه تو واقع شود، مگر آنچه که به صورت کنیز در ملک تو در اید و خداوند ناظر و مراقب هر چیز است و به این ترتیب فشار قبائل را در اختیار همسر از آنها، از تو برداشتیم.
تفسیر نمونه
در این آیه حکم دیگری از احکام مربوط به همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) بیان شده ، می فرماید: (بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست ، و حق نداری همدرانت را به همسران دیگری تبدیل کنی ، هر چند جمال انها مورد توجه تو واقع شود، مگر انهانی که به صورت گنیز در اختیار تو قرار گیرند، و خداوند ناظر و مراقب بر هر چیز است ) ظاهر تعبیر (من بعد) این است که بعد از این ، ازدواج مجدد برای تو حرام است، بنابراین (بَعد )یا به معنای بُعد زمانی است یعنی بَعد از این زمان دیگر همسری انتخاب مکن ، یا بَعد از آنکه همسرانت را طبق فرمان الهی در آیات گذشته مخیر در میان زندگی ساده در خانه تو و یا جدا شدن کرده و آنها با میل و رغبت ترجیح دادند که به همسری یا تو ادامه دهند، دیگر بعد از آنها نباید با زن دیگری ازدواج کنی . و نیز تمی توانی بعضی از آنها را طلاق داده ، و همسر دیگری بجای او برگزینی ، به تعبیر دیگر نه بر تعداد انها بیفزای و نه افراد موجود را عوض کن .
نکته ها
این محدودیت برای شخص پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) نقصی محسوب نمی شود و حکمی است که فلسفه بسیار حساب شده ای دارد زیرا: ۔ طبق شواهدی که از تواریخ استفاده می شود پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) از ناحیه افراد و قبائل مختلف تحت فشار بود که از آنها همسر بگیرد، و هر یک از قبائل مسلمان افتخار می کردند که زنی از آنها به همسری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) در آید، حتی چنانکه گذشت بعضی از زنان بدون هیچگونه مهریه ، حاضر بودند خود را به عنوان (هیه ) در اختیار آن حضرت بگذارند و بی هیچ قید و شرط با او ازدواج کنند.
1 - فلسفه این حکم
البته پیوند زناشویی با این قبائل و اقوام تا حدی برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهداف اجتماعی و سیاسی او مشکل گشا بود، ولی طبیعی است اگر از حد بگذرد، خود مشکل آفرین می شود، و هر قوم و قبیله ای چنین انتظاری را دارد، و اگر پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم ) بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گوید و زنانی را هر چند به صورت عقد، و نه به صورت عروسی، در اختیار خود گیرد، دردسرهای فراوانی ایجاد می شود. لذا خداوند حکیم با یک قانون محکم جلو این کار را گرفت و او را از هر گونه ازدواج مجدد و یا تبدیل زنان موجود نهی کرد. در این وسط شاید افرادی بودند که برای رسیدن به مقصود خود به این بهانه متوسل می شدند که همسران تو غالبا بیوه هستند، و در میان آنها زنان مسنی یافت می شوند که هیچ بهره ای از جمال ندارند، شایسته است که با زنی صاحب جمال ازدواج کنی ، قران مخصوصا روی این مساله نیز تکیه و تاکید می کند که حتی اگر زنان صاحب جمالی نیز باشند حق ازدواج با آنها نخواهی داشت . بعلاوه حق شناسان ایجاب می کرد که بعد از وفاداری همسرانش با او و ترجیح دادن زندگی ساده معنوی پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) را بر هر چیز دیگر، خداوند برای حفظ مقام انها چنین دستوری را به پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم ) بدهد.
2 - روایات مخالف
در روایات متعددی که بعضی از نظر سند ضعیف و بعضی قابل ملاحظه است جمله "لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ" بعد اشاره به زنانی گرفته شده که در آیه 23 و 24 سوره نساء تحریم آن بیان گردیده است (مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و…) و در ذیل بعضی از این اخبار تصریح شده : چگونه ممکن است زنانی بر دیگران حلال باشند و بر پیامبر حرام ؟! هیچ زنی بر او جز آنچه بر همة حرام است حرام نبوده است.مطلب دیگر اینکه گروه کثیری معتقدند که آیه مورد بحث هر گونه ازدواج مجددی را برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) تحریم کرده ، ولی بعدا این حکم منسوخ شده ، و مجددا اجازه ازدواج به پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) داده شده است هر چند پیامبر از آن استفاده نکرد آیه"یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ اللاَّتی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ وَ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ مِمَّا أَفاءَ اللَّهُ عَلَیْکَ وَ بَناتِ عَمِّکَ وَ بَناتِ عَمَّاتِکَ وَ بَناتِ خالِکَ وَ بَناتِ خالاتِکَ اللاَّتی هاجَرْنَ مَعَکَ وَ امْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِیِّ إِنْ أَرادَ النَّبِیُّ أَنْ یَسْتَنْکِحَها خالِصَةً لَکَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ قَدْ عَلِمْنا ما فَرَضْنا عَلَیْهِمْ فی أَزْواجِهِمْ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ لِکَیْلا یَکُونَ عَلَیْکَ حَرَجٌ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً" (احزاب / 50) ای پیامبر ، ما برای تو آن همسرانی را که مَهْرشان را داده ای حلال کردیم ، و کنیزانی را که خدا از غنیمت جنگی در اختیار تو قرار داده ، و دختران عمویت و دختران عمّه هایت و دختران دایی تو و دختران خاله هایت که با تو مهاجرت کرده اند ، و زن مؤمنی که خود را داوطلبانه به پیامبر ببخشد- در صورتی که پیامبر بخواهد او را به زنی گیرد. این ازدواج از روی بخشش ویژه تو است نه دیگر مؤمنان. ما نیک می دانیم که در مورد زنان و کنیزانشان چه بر آنان مقرّر کرده ایم ، تا برای تو مشکلی پیش نیاید ، و خدا همواره آمرزنده مهربان است.این گروه این آیه را که قبل از آیه مورد بحث نازل شده ناسخ آن می دانند و معتقدند گر چه در قرآن قبل از آن نوشته شده در نزول بعد از آن بوده است . حتی (فاضل مقداد) در (کنز العرفان ) نقل می کند که فتوای مشهور میان اصحاب همین است .
3 - آیا قبل از ازدواج می توان به همسر آینده نگاه کرد؟
جمعی از مفسران جمله وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ را دلیل بر حکم معروفی گرفته اند که در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده ، و آن اینکه : کسی که می خواهد با زنی ازدواج کند می تواند قبلا به او نگاه کند، نگاهی که وضع قیافه و اندام او را برای وی مشخص کند. فلسفه این حکم این است که انسان با بصیرت کامل همسر خود را انتخاب کند، و از ندامت وپشیمانی های اینده که پیمان زناشویی را به خطر می افکند جلوگیری شود، در ادامه می فرماید: إِلاَّ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ
دیگر نمی توانی بعضی از همسرانت را طلاق داده و به جای آنانه همسران دیگری بگیره اگر چه حسن انها تو را به شگفت آورده و استثناء از ابتدای آیه است : یعنی به جز زنانه نامبرده ، زنان دیگر بر تو حلال نیستند مگر کنیزانی که ملکه تو هستند. و در اخر در مقام تحذیر و انذار می فرماید: خداوند بر هر چیز مراقب است تا به این وسیله مردم را از مخالفت با اوامر الهی باز دارد.
چنانکه در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است که به یکی از یاران خود که که می خواست با زنی ازدواج کند فرمود: "اذْهَبْ فَانْظُرْ إِلَیْهَا، فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ یُؤْدَمَ بَیْنَکُمَا" برو و به او نگاه کن؛ این کار باعث الفت و نزدیک شدن شما به هم می شود .در حدیثی دیگر از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم که : در پاسخ این سؤال که : آیا مرد می تواند به هنگام تصمیم بر ازدواج با زنی او را به دقت بنگرد، و به صورت و پشت سر او نگاه کند؟ فرمود: لا بَأْسَ بِاَنْ یَنْـظُرَ الـرَّجُلُ اِلَى الْمَـرْأَةِ اِذا اَرادَ اَنْ یَتَـزَوَّجَها. یَنْـظُرَ اِلىُ خَلْفِـها وَ اِلى وَجْهِـها.مانعی ندارد هنگامی که مردی بخواهد با زنی ازدواج کند به او نگاه کند و به صورت و پشت سر او بنگرد) البته احادیث در این زمینه فراوان است ، ولی در بعضی از آنها تصریح شده که نباید در این هنگام نگاه از روی شهوت ، و به قصد لذت بردن باشد. این نیز روشن است که این حکم مخصوص مواردی است که انسان به راستی می خواهد در باره زنی تحقیق کند که اگر شرایط در او جمع بود با او ازدواج کند، اما کسی که هنوز تصمیم بر ازدواج نگرفته ، تنها به احتمال ازدواج ، یا به عنوان جستجوگری ، نمی تواند به زنان نگاه کند .تفسیر نور:
پیامبراکرم صلى الله علیه و آله از طرف برخی قبایل تحت فشار بود تا همسری از آنان بگیرد و آنان افتخار کنند که رسول خدا داماد آنهاست. پیامبر طبق مصالحی زنانی را به ازدواج خویش در آورد با این آیه تداوم این کار را منع فرمود. جلد 7 - صفحه 389
پیام ها
در قرآن، احکام ثابت و متغیر وجود دارد. ” لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ ” آری، عنصر زمان، می تواند در اجرای احکام مؤثر باشد. 2- تعدد همسر حتی برای پیامبر محدودیت دارد. 3. خداوند ناظر کسانی است که به خاطر زیبایی زنی را جایگزین همسر اول خود می نمایند. "رَقِیباً" 4-پیامیر موظف است حلال و حرام کار خود را از خداوند بگیرد.
تفسیر المیزان:
لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ وَ کانَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ رَقیباً
ظاهر آیه به فرضی که مستقل از ماقبل باشد، و اتصال بدان نداشته باشد، این است که زنان را بر آن جناب حرام می کند، مگر آن زنی که آن جناب مختارش کند، و آن زن خدا را اختیار کند،
این که فرمود: جایز نیست زنان را عوض کنی، خود مؤید این احتمال است. و لیکن اگر فرض شود که متصل به ماقبل است که می فرماید: اِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ اللاَّتی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ……(احزاب / 50 ) در این صورت مفادش تحریم ماسوای شش طایفه ای است که قبلا شمرد. و در بعضی روایات از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) آمده که مراد از آیه شریفه تحریم آن زنانی است که در آیه 23 سوره نساء نام برده شده اند . "حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالَاتُکُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِکُمْ . . . . . . حرام شد بر شما ازدواج با مادران و دختران و خواهران و عمّهها و خالهها و دختران برادر و دختران خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعی و مادران زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شدهاند اگر با آن زن مباشرت کرده باشید پس معنای کلمه بعد در جمله ” لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ “ بعد از زنانی است که خدا و رسول را برگزیدند که همان نه زن نامبرده اند، و یا بعد از آنانکه در آیه " اِنَّا أَحْلَلْنا لَکَ أَزْواجَکَ اللاَّتی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ" اعلام گردید می باشد، و یا بعد از زنان حلالی که برایت معین کردیم، که بنا به احتمال سوم مقصود محرم خواهد بود. "وَلا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ " یعنی و دیگر نمی توانی بعضی از همسرانت را طلاق گفته و به جای آنان همسرانی دیگر بگیری" اِلاَّ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ "یعنی مگر کنیزان، و این استثناء از صدر آیه است، که می فرمود: " وَ کانَ اللَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ رَقیباً “ معنای این جمله روشن است، و منظور از آن تحذیر، و زنهار دادن مردم از مخالفت می باشد .بنابراین احکام خانواده در اسلام، از سرچشمه ی علم الهی است.
نکته ها:
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله از طرف برخی قبایل تحت فشار بود تا همسری از آنان بگیرد و آنان افتخار کنند که رسول خدا داماد آنهاست. پیامبر طبق مصالحی زنانی را به ازدواج خویش در آورد اما این آیه تداوم این کار را منع فرمود.
پیام ها:
در قرآن، احکام ثابت و متغیر وجود دارد. ” لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ ” آری، عنصر زمان، می تواند در اجرای احکام مؤثر باشد. 2- تعدد همسر حتی برای پیامبر محدودیت دارد. 3. خداوند ناظر کسانی است که به خاطر زیبایی زنی را جایگزین همسر اول خود می نمایند. "رَقِیباً" 4-پیامیر موظف است حلال و حرام کار خود را از خداوند بگیرد.